Mandag

Mandag er kjøttfri mandag med mager og velsmakende linsesuppe.

Tirsdag

Tirsdag står lettsaltet torsk på menyen med næringsrik ertestuing og poteter kokt med skallet på. Poteter har ofte et ufortjent dårlig rykte. I studier hvor man har sett på hvor høy metthet ulike matvarer gir per kalori kommer poteten ut på en suveren andre plass. Proteinrike matvarer kommer også høyt opp, da spesielt fisk. Så denne middagen bør mette godt 😉 Ikke minst bidrar den med nesten alle næringsstoffene kroppen trenger, som Vit D, jod, Vit B12 og selen.

Onsdag

Aldri en uke uten salat. Hva med å la salaten få følge av en hjemmelaget vinaigrette laget av olivenolje. Det tradisjonelle middelhavskostholdet er regnet som verdens sunneste kosthold, mye av æren for dette gis til olivenoljen. Olivenolje kan dempe betennelser, spesielt i tarmen og kan bedre insulinfølsomheten, videre bidrar olivenolje med sterke antioksidanter og kan virke beskyttende mot en rekke sykdommer. Dette er delvis på grunn av det høye innholdet av den enumettde fettsyren omega-9, men det skyldes også andre aktive plantestoffer i oljen. Spis gjerne en spiseskje i maten hver dag. Omega-6 fettsyrer får vi derimot for mye av i det norske kostholdet og vi kan prøve å begrense inntaket. Da for mye omega-6 er assosiert med økt innflamasjon og oksidativt stress.  Dette gjør vi ved å holde oss til raps- og olivenolje blant planteoljene. Begrens inntaket av solsikkeolje, maisolje og soyaolje. Les bakpå ferdige dressinger og marinader, da de gjerne inneholder en av disse oljene. Flere leverandører skriver bare vegetabilske oljer, styr unna disse produktene, det er ofte palmeolje som da er brukt. Palmeolje er full av usunt mettet fett. Så må dere ikke glemme bønnene.

Torsdag

Er det igjen suppe på menyen, næringsrik og mettende blomkålsuppe.

Fredag

Hva med å bytte ut tacoen med grov pai med fetaost og soltørket tomat, forandring fryder.

Lørdag

Barnevennlig pastagrateng

Søndag

Lag blomkål grateng og server fermentert spekeskinke til, super mat for glade tarmer og et klart hode. Hva med å lage fruktsalat til dessert?

Ukens baketips:

 

Slik pleier du surdeigsstarteren:

pleie av surdeigsstarter