Hva er det viktigste med trening?

For meg er det viktigste variasjon. Det er grenser for stor variasjon du kan få innenfor et  150 kvadratmeters treningsstudio. Multiøvelser hvor du bruker hele kroppen og ryggtrening er mine favoritter. Det er også begrenset med variasjonsmuligheter innenfor ryggtrening på et helsestudio, så jeg må ha påfyll fra andre arenaer. Dette er min anbefaling til alle: Hold treningslysten oppe ved å prøve nye ting. Alle kan og vil gå lei en gang i blant, og da er det lurt å prøve noe nytt. Er det ikke akkurat det vi sier til barna? Skal du slutte med fotball/håndball må du finne på noe annet? Lediggang er roten til alt ondt, hold deg aktiv, hold deg i form. Det lurt å ha en plan B.

Vi ville sjekke ut tilbudene i byen vår, og vurderte klatring. Da var det bare å trosse høydeskrekken og alderen, og å ta sjansen. Det var med spenning og hjertet i halsen vi modig tok på oss de trange klatreskoene på Klatreverket Drammen på Rundtom. Litt forsiktig første gang opp, så gikk det unna. Vi lærte utrolig mye på en drøy time, og var meget stolte da vi dro derfra.

Det var bare moro, og vi var ikke slitne. Dette var jo bare lek, tenkte jeg. Overhodet ikke slitsomt, og ikke akkurat trening. Trodde jeg ja.  To dager senere, tilbake på TrimTeam og mandagstrening…  Pull-ups..? Helt umulig, jeg var død i underarmene og i ryggen. Da starter jeg heller med ben og markløft…. klin umulig det også. Vi hadde nok fått oss en skikkelig treningsøkt likevel lørdag formiddag. Jeg har sett hvor sterke klatrere er, så dette overrasket ikke. Ikke la deg skremme av det, du trenger ikke være topptrent for å klatre.

Vi la merke til klatrere i alle aldre og størrelser, og fikk svar på våre spørsmål fra en kunnskapsrik og imøtekommende daglig leder, Harald Østerbø, på Klatreverket Drammen

Hva er klatring?

En hver form for aktivitet hvor du beveger deg oppover. I et tre, på et fjell, i en stige, via ferrata, en klatre vegg, eller en fjellvegg. Er det så bratt at du involverer hendene dine for å bevege deg – så klatrer du. 

Hvem kan klatre?

Klatring er for alle fra nybakte mødre med babyer i vognen, til førskolebarn og pensjonister. Her finner du både toppidrettsutøvere og mosjonister. Vi har også deltagere  med forskjellig typer fysiske utfordringer; blinde, døve og delvis lamme personer klatrer her.  

Hva er buldring?

Prøver nye ting

Buldring

BULDRING er klatring på lavere vegger (hos oss opp til 4,4 meter), med tjukkas under som sikring ved fall. Her trenger en bare sko for å sette i gang! Vi gir deg gjerne noen tips der og da, men vi anbefaler også vår introduksjon buldring, som på en time gir deg et godt utgangspunkt. 

Hvilken muskler bruker du mest?

Det som er så fint med klatring er at du bruker et vidt spektrum av muskler, spesielt kjernemuskulatur, altså mage, rygg og sete. Når kroppen faller ut av lodd, må du stive av hele kroppen for å holde balansen og holde deg oppe. Du bruker også underarmene under klatring. Selv de sterkeste klatrerne vil merke at det er underarmene som først melder pass.

Teknikk – tips og råd

Bruk bena, involver sete og  lår, de er større og sterkere enn armene. Jobb med å finne teknikker for å få til dette. Buldring er spesielt egnet for å øve og innarbeide teknikk. Her er det færre bevegelser, mens hver bevegelse mer krevende både fysisk og teknisk.

 

VÅR VURDERING

Dette var kjempe gøy. Både klatring med instruktør og buldring på egenhånd var morsomt og effektivt. Fantastisk som start på en jentekveld eller som en familieaktivitet med små og store barn. Anbefales:)

 

 

 

 

 

Klatreverket Drammen